Motivation Monday: Janien Lubben

Hoi, hoi trouwe Motivation Monday lezer, de maandag is de dag van: Doei doei lekker weekend, hallo nieuwe week. En soms kun je dan wel een beetje extra motivatie gebruiken. Die Motivation Monday is zo gek nog niet dus.. Vandaag heb ik de eer van Miny gekregen om deze rubriek te vullen. Super leuk! Maar laten we eerst kort kennismaken: Ik ben Janien Lubben. Geboren als kleine ukkepuk in Emmen, en daar loop ik nu nog steeds als een iets grotere ukkepuk rond. Ook kun je mij in en rondom Emmen vinden op de fiets, in het zwembad of op het Carmelcollege. Een school voor voortgezet onderwijs van vmbo tot vwo waar ik docent en decaan ben.

Welke sport(en) doe je? En hoe ziet jou trainingsweek er uit?
De sport die ik doe is Triathlon. In zwem, fiets en ren dus. Mijn lievelingsafstand is de hele Triathlon. Ik vind het heerlijk om lange duurlopen te doen of om een flinke fietsrit te maken. Zwemmen is mijn minst favoriete onderdeel. Maar dat begin ik wel steeds meer te waarderen.
Om deze 3 sporten zo goed mogelijk te kunnen combineren en volhouden probeer ik minimaal 1x in de week een goede core-training te doen.
Voor de vrijdag schrijft mijn trainer, Marcel Gierman, mij vaak een rustdag voor. Op de overige dagen zwem, fiets en ren ik. Niet alles tegelijk natuurlijk, maar gedoseerd over de dagen. Dikwijls heb ik een dubbele training, bijv. fietsen en/of rennen en diezelfde dag een zwemtraining. Heerlijk!

Waar train je op dit moment voor?
Voor een goed en fit gevoel! Ik voel mij namelijk 100x beter als ik kan trainen. En geloof mij ik ben ook 100x leuker als ik gewoon lekker kan trainen.
En uiteraard train ik om een betere versie van mezelf te zijn in het komende triathon seizoen. Momenteel is het offseason, maar dat neemt niet weg dat er niet getraind kan worden voor het nieuwe seizoen. En dat is dan ook wat ik nu doe. Want ook volgend jaar hoop ik weer met een big smile en de handjes in de lucht een Ironman (hele triathlon) te mogen voltooien.

Wat is je ultieme sportdroom?
Een leven lang super fit en gezond kunnen sporten! Ik zie momenteel van dichtbij dat het niet zo vanzelfsprekend is om elke dag fit wakker te worden. Dat het lopen naar bijv. de brievenbus al een opgave is. Hoe gelukkig mag en kan ik dan zijn, dat ik wel gewoon lekker mijn ding kan doen?
Natuurlijk zijn er sportdromen! Succesvol zijn, is zoiets. Dit jaar won ik Ironman Hamburg en Challenge Almere op de halve triathlon in mijn agegroup, dat was wel een soort: “Living the triathlon dream”. Ik hoop deze prestaties nog vele jaren te mogen herhalen op een hoger niveau!
Wil ik dan alles winnen? Als we het over dromen hebben: Ja! Maar:
Success does not mean winning everything, but making the best of every situation.

Welke mensen inspireren jou?
Vele mensen kunnen mij inspireren, van mijn vader die met een geheven hoofd zijn chemo tot zich neemt en weer fit wil worden tot Kjeld Nuis die een trainingsvideo deelt. En al helemaal als ik hem een training zie doen in Emmen in de omgeving waar ik die week ook nog ga trainen of net getraind heb.
Maar ik raak ook enorm gemotiveerd door de mensen die ten alle tijden achter mij staan, zoals mijn familie. Mijn zusje is misschien wel de grootste inspirator. Haar uitspraak: “Nog een klein stukje, Janien” staat als een soort tegeltjeswijsheid in mijn geheugen gegrift. Dit vraagt om enige uitleg. Tijdens de Ironman van Maastricht, schreeuwde ze mij trots toe: NOG EEN KLEIN STUKJE JANIEN! Feitelijk had ze gelijk, ik deed al 3.8km aan zwemkilometers, 180 km aan fietskilometers en 10km hardloopkilometers.. maar toch voelde die resterende 32.2km niet als een “nog een klein stukje”. Echter, door mijn zusje haar enthousiaste trotse stem dacht ik: ZO IS HET! Lets rock die laatste 32.2 km!!!

Waar haal jij je motivatie uit?
Ik ben als het op sporten aankomt makkelijk te motiveren. Je kunt mij er immers wakker voor maken. Ik vind het heerlijk om te sporten. Ik haal het uit kleine dingen. Soms, heel soms is het vele trainen wel eens een beetje lastig.. Lastig als de regen maar blijft stromen. En ik temidden van een stortbui, net op het verste punt van huis ben beland.
Terwijl mijn pedalen blijven malen, dwalen mijn gedachten dan alvast af naar die warme douche… of dat lekkere stukje chocolade dat thuis op mij ligt te wachten. Motivatie haal ik ook door af te spreken met mijn allerbeste (sport)maatje, samen fietsen, samen rennen, samen sporten.
Samen is niet alleen en dat motiveert!

Heb je motivatietips voor wanneer je een keer geen zin hebt of je plezier in het sporten kwijt bent?
Voel je gewoon bevoorrecht dat je mag en kan sporten! Het gaat niet altijd om de eerste of de beste te willen zijn.. Het behalen van een sportdoel is minstens zo mooi. En die doelen kunnen ook klein zijn! Kijk naar jezelf. En bewonder hoe lekker het sporten eigenlijk is. Sport is niet moeten, maar mogen genieten!

Alle goeds! En geniet! Janien

http://www.janienlubben.com

Plaats een reactie